Een rallywagen is geen vervoermiddel...
... Althans niet voor btw doeleinden. Uit recente en minder recente rechtspraak is gebleken dat een rallyauto (of elk ander racevoertuig) geen vervoermiddel is. Een "vervoermiddel" dient te worden begrepen als "een goed waarmee men van land tot land kan reizen" dit is niet het geval voor een voertuig dat is omgebouwd tot rallywagen, dergelijk voertuig "neemt per definitie deel aan rally's die verlopen op voorbehouden trajecten" en kan "materieel niet worden gebruikt om zich over de grenzen heen te verplaatsen". Het is duidelijk dat dit des te meer geldt voor een circuitwagen.
Hierdoor is de specifieke lokalisatieregel voor de verhuur van roerende goederen van toepassing op de verhuur van een rallywagen en niet deze van de verhuur van vervoermiddelen.
De btw consequenties zijn dat de verhuur van een rallywagen door een Belgische onderneming aan een btw-plichtige uit een andere E.U.-lidstaat niet onderworpen zal zijn aan de Belgische btw.
Of toch wel ....
Het Hof van Beroep te Brussel heeft in een recent arrest, omtrent de toepassing van de vennootschapsbelasting, de argumentatie van een belastingplichtige van tafel geveegd als zou een rallyvoertuig (in casu ging het om een voertuig uit de rallycross) geen vervoermiddel zijn. Indien het rallyvoertuig wordt gekwalificeerd als een vervoermiddel, is de aftrek als bedrijfsuitgave slechts beperkt tot 75%. De belastingplichtige had er dus alle baat bij te argumenteren dat het voertuig geen vervoermiddel meer was. De belastingplichtige verwees hiervoor nadrukkelijk naar het feit dat het voertuig volledig leeg gehaald was en omgebouwd was om aan wedstrijden deel te nemen. Het Hof verwerpt deze argumentatie en stelt "dat het een auto blijft, opgevat en gebouwd voor het vervoer van personen, ook al neemt deze in voorkomend geval deel aan rallywedstrijden".
Dit arrest is niet zonder kritiek. Na de ombouw is het voertuig niet meer toegelaten op de openbare weg en kan het dan ook bezwaarlijk beschouwd worden als opgevat voor het vervoer van personen. Kunnen we er op basis van dit arrest dan ook van uitgaan dat de aftrek wel voor 100% kan toegestaan worden indien het gaat om "voertuigen" uitsluitend gebouwd om deel te nemen aan wedstrijden, denken we maar aan de zelfbouwwagen uit de autocross en de eenzitters uit de racerij?
Als we beide arresten naast elkaar leggen kunnen we besluiten dat een rallyvoertuig voor btw doeleinden geen vervoermiddel is, maar voor de vennootschapsbelasting wel wordt gekwalificeerd als een vervoermiddel.
Belasting op spelen en weddenschappen
De Minister van Financiën heeft in een antwoord op een parlementaire vraag duidelijk gesteld dat een rally, of enige andere autosport manifestatie, aan de belasting op spelen en weddenschappen onderworpen is indien er "kans op winst" bestaat in hoofde van de deelnemers van de rally. Wordt er aan de winnaar of de best geplaatste in het klassement een beloning uitgereikt (geldprijs of prijs in natura) dan is er sprake van een kanscontract en is de rally onderworpen aan de belasting op spelen en weddenschappen. De bijdragen die betaald dienen te worden om te kunnen deelnemen, zullen dan beschouwd worden als de inzetten.
Het is op deze inzetten dat men de belasting zal berekenen. De belasting bedraagt 15% in het Vlaams Gewest en Brussels Gewest en 11% in het Waals Gewest. Kunnen de deelnemers niets winnen of hoogstens een beker of een herdenkingstrofee dan is er geen sprake van een kanscontract en is de belasting niet verschuldigd. De Administratie zal zich bij haar controle laten leiden door een analyse van het wedstrijdreglement en alle andere mogelijke publicitaire aankondigingen en informatie op internetsites.