Legal Learning logo

Marketingrecht: juridisch anticiperen op de razendsnelle evoluties

14 Nov

Webinar
dotted_texture

Over deze webinar

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel en marketeers doen er hun voordeel mee: ze maken gebruik van AI om campagnes te ontwikkelen, en ze beschikken over enorm veel data om hun marketing efficiënter te maken. Het klimaat verandert bijna even snel en ook daar spelen marketeers handig op in, door groene claims extra in de verf te zetten. Het recht verandert een stuk minder snel, maar probeert toch een antwoord te bieden op vragen over AI, verwerking van massa’s gegevens en misleidende milieuclaims. Tijdens dit webinar zal mr. Tom Heremans stilstaan bij die laatste evoluties en nagaan wat juridisch al dan niet kan.

Elke deelnemer ontvangt de vijfde editie van zijn boek ‘101 marketingvragen juridisch beantwoord’ (uitgave Larcier-Intersentia ter waarde van €61,00, augustus 2024).

U kan deze opleiding live volgen of achteraf bekijken, in beide gevallen ontvangt u een vormingsattest.

DATUM EN UUR

  • Donderdag 14 november 2024
  • 12u30 – 14u30

DOCENT

  • Mr. Tom Heremans, advocaat-vennoot CMS / Lector EHSAL en Odisee (KULeuven)

PROGRAMMA

12u30 – 14u15 uur: uiteenzetting

Volgende items worden besproken:

AI

  • Komt een marketingcampagne, volledig gemaakt door een systeem van artificiële intelligentie, voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking?
  • De AI Act schrijft de aanbieders van AI-systemen een aantal transparantieverplichtingen voor. Aanbieders van AI-systemen die audio-, beeld-, video- of tekstinhoud genereren, moeten ervoor zorgen dat het duidelijk is voor de gebruikers dat deze kunstmatig gegenereerd of gemanipuleerd zijn. Deep-fake-videos mogen het publiek dus niet misleiden en de indruk geven dat ze echt zijn. Maar wat bepaalt de AI Act over een eventuele bescherming van AI-creaties?
  • Wat inzake het auteursrecht als een AI-systeem enkel werken “leest” die op het internet aangeboden worden en op basis daarvan een algoritme ontwikkelt, zonder een kopie van die werken te bewaren op zijn servers? En wat als er wel een kopie van gedichten, krantenartikelen, schilderijen, foto’s, video’s, presentaties, muziekwerken enz. bewaard wordt op de servers van het AI-bedrijf?

Influencers

  • Welke wettelijke regels moeten ondernemingen respecteren als ze een beroep doen op influencers om hun reclameboodschap kenbaar te maken aan het publiek?
  • Aan welke wettelijke regels moet de influencer voldoen als hij een ondernemer is? Influencers zijn naast ondernemers ook “dienstverleners van de informatiemaatschappij”: wat zijn hier de gevolgen van?
  • Aan welke regels moet de influencer voldoen die geen ondernemer is (bvb de huisvrouw die een wasmiddel promoot) en wat met de problematiek van aansprakelijkheid in dit geval?
  • Wat zijn de regels van het Vlaamse Mediadecreet en welke sancties riskeert de influencer die deze regels naast zich neerlegt?
  • Wat zijn de Aanbevelingen van het Communicatiecentrum inzake online influencers (vroeger de Raad voor de Reclame)?
  • Wie is verantwoordelijk voor influencer marketing, de influencer of de opdrachtgever?

Sociale media

  • Moeten berichten via sociale media wel of niet voldoen aan de vereisten van het Wetboek van Economisch recht?
  • Moet een onderneming die toegang biedt tot consumentenbeoordelingen, garanderen dat de gepubliceerde beoordelingen afkomstig zijn van consumenten die het product daadwerkelijk hebben gebruikt of aangekocht?
  • Wat als een onderneming haar reclame in de media voorstelt alsof het om een redactionele bijdrage van een journalist zou gaan?
  • Mag een onderneming op een website met jobaanbiedingen jobadvertenties publiceren voor haar bedrijf als de internetgebruiker met een zoekrobot eigenlijk op zoek is naar jobs voor een concurrerend bedrijf?
  • Online zoekopdrachten:
    • is het verplicht de belangrijkste parameters ter bepaling van de rangschikking van producten aan de consument mee te delen?
    • mag een ondernemer bij een online zoekopdracht van een consument betalen om een hogere rangschikking voor zijn product te verkrijgen?
    • moet de uitbater van een onlinemarktplaats ook aangeven of een derde partij die producten te koop aanbiedt al dan niet een onderneming is?

Greenwashing

  • Waar het traditioneel aan een eisende partij toekomt te bewijzen dat een adverteerder een misleidende boodschap brengt, wordt die regel in

Meer Opleidingen & Events

Legal Learning logo

De Klokkenluidersregeling: de klok tikt...

On Demand

Webinar
Legal Learning logo

Verzekeringen en marktpraktijken: de laatste…

On Demand

Webinar
Legal Learning logo

Auteursrechten: het nieuwe fiscaal regime van…

26 Jan

Webinar
dotted_texture