Vanwege de verslechterde Covid-19-situatie, heef het Overlegcomité gisterenavond een aantal strengere regels aangekondigd.
Om besmettingen op de werkvloer en op het openbaar vervoer tegen te gaan, wordt telewerken (opnieuw) in zekere mate verplicht in de privésector en bij alle openbare besturen, tenzij dit onmogelijk is omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering.
- Van 20 november tot en met 12 december 2021 zullen personeelsleden slechts één keer per week op kantoor mogen werken. Of personeelsleden alleen werknemers betreft, of ook zelfstandigen is nog niet duidelijk.
- Vanaf 13 december 2021 en (minstens) tot 28 januari 2022 wordt het mogelijk om twee dagen per week op kantoor te werken.
Elke onderneming zal (opnieuw) maandelijks bepaalde gegevens inzake telewerk elektronisch moeten registreren via een systeem dat in principe ter beschikking zal worden gesteld via het portaal van de sociale zekerheid. Wellicht zal het gaan om hetzelfde systeem dat voordien van toepassing was (zie hier).
Het is nog niet duidelijk hoe streng deze nieuwe maatregelen zullen worden gecontroleerd door de inspectiediensten.
De nieuwe regels moeten nog in wetgeving worden bekrachtigd, maar wij verwachten dat dit tegen het einde van deze week zal gebeuren.